Textil
Vi har haft två pass vid två olika tillfällen med Catrin berg som har handlat om praktiskt arbete vad gäller olika tekniker och under tiden har vi diskuterat vilka olika inslag av matematik och språkträning det finns i dessa processer. Vi skulle haft Ewa Wahlström men hon kunde inte närvara på grund av sjukdom.
 |
| Sagan om "Barbapappa" Ulltavla |
Vid första tillfället med Catrin fick vi arbeta med ull kardad och okardad ull, i olika färger, och vi fick även utforska dess användbara möjligheter, och använde oss utav olika tekniker för att bearbeta ullen väl både med armbågarna, med kavlar och med fötterna. Det var en upplevelse att få arbeta med ull för man fick uppleva ullen med sinnena. Ull har jag bara erfarenhet av från ett tidigare tillfälle då vi fick göra en boll av ull. Denna workshopen kommer att gå i sagans "SAGANS TECKEN" och då fick vi hitta på en saga eller välja en befintlig saga som vi fick möjlighet att arbeta med och presentera i och med arbetet med ull. Vi samarbetade tre stycken och vi valde "Barbapappa" för de kändes enkelt att göra och de är en klassisk saga.
Susanne Björkdahl Ordell m.fl. (2010) framhäver att barn ska ges möjlighet att känna och uppleva med alla sinnen. Barnets ord och begrepp förråd utökas genom att de får till sig många ord kring ull.
 |
bearbetar ullen genom att gå på den.
|
 |
| Blöter ner ullen med hett vatten och såpa och bearbetar in den. |
 |
| Olika saker gjorda utav ull. |
 |
| trycka ett textiltryck med piprensare och glasspinnar |
 |
bearbetar tavlan genom att stryka händerna på och få ur vattnet.
Vid andra workshopen med Catrin fick vi prova på att brodera samt prova på textiltryck. Det fanns potatis, färdiga mönster och figurer som man kunde trycka med. Sedan skar jag ut bokstäver i små frigolitbitar. Man behövde absolut inte kunna sy ett enda traditionellt stygn, vi sydde korsstygn och tvärstygn.. Vid textiltryck fick vi använda oss utav färger, ramar och enkla tyger. Sedan fick man använda sig utav det tryck man gjort för att sedan prova på att sy på trycket. Det var väldigt roligt att få testa på att göra tryck på olika material som exempelvis papper och tyg. På bilden nedanför har jag en bit tyg och på tyget har jag lagt glasspinnar och piprensare och ovanför tyget är det en schablonram. Jag tog sedan på röd och lila färg lite nedanför träramen och använde mig utav en skrapa för att dra färgen fram och tillbaka.
I läroplan för förskolan 98, rev, 2010 s.10 står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
Kursmål som berörs :
|
 |
| Resultatet utav olika tryck. |

|
| Ett färdigt tygtryck som jag sedan fyllt i med gul tråd. |
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar