torsdag 28 maj 2015

Museibesök 

 
Jag började min museumresa genom att först besöka Varbergs fästning en eftermiddag och utställningen hette lekstäver och ordjur som är skapad av Björn ed och Magnus Lönn. Eftersom jag inte är en van museibesökare hade jag byggt upp höga förväntningar på utställningen och även för att den riktar sig till barn i alla åldrar. När jag kom dit var det bara ett rum fyllt av bokstäver och ord på hyllor, klossar, bokhyllor, fönster och i jord. De som barnen kunde aktivera sig med var kuber med olika bokstäver, trä-bilar och skapa och bygga med klossar. Jag hade förväntat mig mer i form av ett större rum eller en större utställning med saker som var på barnens nivå för var riktat till barn inte till vuxna. Det var inte mycket som barnen kunde utforska och leka med enligt mig. Nu i efterhand ångrar jag lite att jag inte tog med mig mina barn för då hade jag fått se det ur barnens perspektiv, hur de uppfatta hur det var. Ja tyckte att det var en inspirerande miljö med bokstäver i olika material, former och färger. Genom att bara komma in i rummet får barnen ta del av nya bokstäver och nya ord, de får se ordets uppbyggnad på alla olika material. Jag blev fascinerad utav alla sätt att använda bokstäver på och i och med.
Svensson ( 2005 )  framhäver att helordsmetoden är ett bra sätt att lära känna igen ordbilden för att helordsmetoden bygger på att man presenterar  skrivna ord för barnet.
 
 
 

Bokstäver som bildar olika ord och tyvärr är dessa bokstäver inte i barnens höjd.


 

Inför ett kommande temaarbete skulle jag tänka mig att ta med barngruppen på ett mueibesök för att de ska inspireras utav alla lekstäver och orddjur. Vi skulle börja inleda temat språkresan med att handdockan Pippi samtalar om och diskutera med barnen kring  vad en bokstav är egentligen och hur den ser ut.Sedan läser pippi upp ett brev och i brevet finns ett uppdrag som barnen måste genomföra. Ett uppdrag kan vara att hitta pippis bokstäver för pippi har inget namn. Då känner pippi att hon inte är någon. Då skulle temats kunna utvecklas till ett äventyrstema. Efter temats introduktion och när barnen fått uttrycka sig om deras erfarenheter vad gäller bokstäver då vore det passande med ett besök till museiet för att ljuda bokstäver och leta efter bokstäverna i pippi. Efter besöket skulle vi samtala om vad barnen sett och upplevt, då skulle vi fånga deras tankar för att sedan bygga vidare på temat språkresan. Barnen skulle få börja med att klippa ut bokstäver som finns i namnet pippi och göra bokstäver utav olika sorters material som piprensare, glasspinnar och sockerbitar. Där efter skulle vi gå ut i våran närmiljö för att gå på pippijakt för att se vad skogen har att erbjuda vad gäller pippibokstäver. I skogen skulle de få hämta saker och leta efter bokstäver som ordet pippi består av. Efter skogsbesökt skulle pedagoger tillsammans med barngruppen bygga upp ett pippibokstavsland utifrån vad barnens sett och upplevt. De olika byggnaderna som finns i barnens närmiljö skulle kunna vara pippi bokstäver för då blir pippis bokstäver synliga för barnen. Upplevs det som intressant kan man utveckla de genom att göra bilar av pippibokstäver och man kan bygga upp en hel bokstavsstad med bara pippi bokstäver. Sedan kan man avsluta genom att ha en lekfest.

I (läroplan för förskolan 98, rev.2010 s. 6) framhävs det i förskolans uppdrag att pedagoger ska utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv, världen, traditioner och historia, språk och kunskaper från en generation till nästa.

Här kunde barnen utforska ord och bokstäver genom att bygga och sätta ihop ord.







Olika ord som står i en hylla . Detta var något som barnen inte kunde leka med



Komedianten
När jag kom till komedianten gick jag bara igem och tog kort för jag ville få det överstökat. När jag gick igenom utställningen IMAGENERY GARDENS - weding and watering av Love Enqvist fick jag inte en förståelse för vad den handlade om. Allt jag såg var grenar, buskar, en stubbe på golvet och det jag såg var helt tomt detta betydde inget för mig. Eftersom jag inte har varit på många museer kunde jag inte relatera till tidigare erfarenheter.

Detta är något jag skulle kunna tänka mig att ta med barngruppen på inför ett kommande tema natur. Inledning på ett tema skulle kunna börja genom att handdockan natur introducerar temat genom att samtala och diskutera vad en natur är, vad som finns i naturen, vad naturen mår bra av och inte mår bra av. Sedan ger natur ett uppdrag till barnen där barnen ska hitta  många saker som naturen mår bra av och gräva ner det i jorden för att sedan se vart de tar vägen.Vi skulle kunna ta med ovärdeliga saker, saker som vi inte är rädda om samt fruktskal och gräva ner under marken för att barnen sedan ska få se vad som hänt under marken, vad jorden tar hand om och inte tar hand om. Efter att det gått några veckor skulle vi gräva upp föremålen för att se vad som hänt och sedan samtala med barnen om vad de tror har hänt och varför. Barnen skulle sedan få måla av föremålet som legat under marken för att sedan skapa det med hjälp utav olika material.




Konst av: Love Enqvist




Konst av: Love Enqvist

Göteborgs stadsmuseum
 
En heldag med museibesök  i Göteborg och jag, Veronica, Petra och Cecilia började med ett museibesök på Göteborgs stadsmuseum, sedan besökte vi.. Hasselblad Center och sedan åkte vi till Världskulturmuseet .. Tur att jag hade bra sällskap, för annars vet jag inte vad jag hade tagit mig till!
 
Inför museibesöken i storstaden Göteborg hade jag höga förväntningar och jag visste inte riktigt vad jag skulle få se och uppleva. Jag hade aldrig varit på museum i Göteborg innan och har inte mycket erfarenhet vad gäller konst. Men när vi kom dit jösses vilken stor byggnad. Vilken rymd, men när vi fick se kartan blev jag mindre glad för jag såg att det var en väldigt liten avdelning för barnen som hette bus och lek i barnens muséum. När vi kom upp på barnens muséum blev jag väldigt besviken, jösses vad tråkig miljö för barnen att leka i och stimuleras i. Det kändes som att det bara var en yta för barnen att springa av sig för barnen kunde klättra i höghus, krypa i tunnlar, bygga en borg eller skyskrapa, gunga i Eriksbergskranen, snurra på pariserhjulet eller varför inte ta med lillebror eller lillasyster på en spårvagnstur. Utav egna erfarenheter vad gäller Göteborg har staden mycket att erbjuda  men detta hade inte mycket att erbjuda. Det var bara en miljö där barnen kunde leka av sig, lite utrymme till lek men inte mycket.



Barnen få åka spårvagn.
Inför ett kommande tema skulle jag inte ta med barngruppen till Göteborgs stadsmuseum. Utan skulle vi starta ett tema med utgångspunkt spårvagnar skulle spårvagnarna och husen komma till förskolan. Först skulle barnen få berätta om sina erfarenheter vad gäller spårvagnar och hus. Sedan skulle vi kunna leka med ord genom att om man sätter ihop hus och vagn fråga barnen vad blir det. Pedagoger och barngruppen hittar på egna sånger och rimmar .Sedan skulle vi hitta  spårvagnar och hus som barnen skulle få måla av. Sedan titta på hur husvagn och en spårvagn ser ut, för att senare kunna göra egna spårvagnar av olika material i olika storlekar för att utveckla temat göra en spårvagnsstad. Som avslut kan barngruppen besöka Göteborgs spårvägar för att få se en riktig spårvagn.






Barnen får gå genom hus.
Hasselblad center
Det första jag lade märke till när jag kom in och såg  utställningen var krigsbilder och då tänkte jag fel, ett museum kan inte ha en utställningen om krig för tänk på alla människor som har någon erfarenhet utav krig eller känner någon som dött i krig, det är väldigt olämpligt.


skjutningar 

När jag hade gått förbi alla krigsbilder fick jag se ett jättefint konstverk. Det kändes som att jag drogs till detta. Detta blev jag väldigt glad och inspirerad av att se. Inför ett kommande tema hade jag gärna tagit med barngruppen till ett museibesök. För genom att inleda temat konst skulle barnen få rita av konstverket med penna och papper. Barnens teckningar skulle vi ta med till förskolan och använda oss av vid en röstning om vilken mall vi skulle använda oss av i konstruerandet utav egen konst. Barnen skulle få bestämma vad som skulle hänga i konsten. Var och en utav barnen skulle få bestämma vilket föremål de skulle symbolisera.  Detta konstverk skulle kunna stå inne på avdelningen. För att utveckla temat vidare skulle man kunna göra mer konst genom att forma och skapa nätet till olika föremål.





Ett konstverk som består och består av mycket.

 
 
 
 
 
 Jordlingar på Världskulturmuseet

Wow vilken utställning .När vi besökte vårat sista muséum på resan möttes vi av en utställning  som heter jordlingar som utgår ifrån oss människor. Just det ordet får en att fundera hmm.... Vad gör vi jordlingar för något? Hur fungerar vi? Hur kommunicerar vi med varandra? Hur ser vi ut? Här får vi möjlighet att undersöka jordlingar och lära känna dessa varelser lite närmare! men förklarade utav rymdvarelser. Utställningen blir spännande direkt genom att det är mörka färger och mörkt. Det här fångade mig direkt, vilket bra tema på utställningen att utgå från människan och dess erfarenheter kopplat till jordlingar. Det är ett ämne som barnen kan relatera sig själva till. Detta var det bästa museum jag varit på. Det är så fångande, fängslande, inbjudande, spännande, lekfullt, lustfyllt och man får uppleva med alla sinnen. Det var anpassat för barn så till den milda grad, det blir mer på grund av att jordlingar kan kopplas till människan.

Detta är verkligen ett besök som jag hade kunnat tänka mig att göra tillsammans med en barngrupp. Barnen hade fått gå in och uppleva rummen i rummet och utforska alla dess finesser som fanns med aktiviteter, spegel över hur jordlingar ser ut, rytmhörna och mycket mycket mer! 

 

En spännande början på utställningen jordlingar. Symbolen visar att här får man titta in för att se om det finns något bakom.




 Jag tror absolut att detta vore en bra början på ett roligt tematiskt arbete, tema jordlingar! Det är både lekfullt, spännande och lärorikt. En början på ett temaarbete innehållande musik, språk, känslor och identitet. Skapa egna musik- och rytminstrument. eller varför inte göra en egen sång som är på jordlingsspråket. Barnen får Skriva jordlingsord, tala och leka med jordlingsspråket, och hitta på ett eget jordlings-språk! Dramatisera genom att göra en egen jordlingssteater med hjälp utav jordlingssdockor, diskutera och fundera över jordlingarnas olika känslor: hur blir jag  när jag är arg, hur blir en jordling när den är arg? Bygga upp och konstruera ett eget samhälle med jordlingar, deras hus, bilar eller fordon utav olika slag, arbeten och förskolor. Bygga upp egna identiteter, fundera på vem är jag, utifrån utforskande och undersökande  av jordlingar. Reflektion, problemlösning, samarbete, kreativitet och lekfullhet i ett stort projekt! 



Här kunde man läsa om jordlingarna,hur de pratade med varandra.



 


Barnen får utforska mer om vad jordlingarna samlar på genom att klicka på en ruta.




 

Referenser
Svensson, Ann-Katrin (2005). Språkglädje: språklekar i förskola och skola. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur

Läroplan för förskolan 98, rev.2010 





Inga kommentarer: