onsdag 27 maj 2015

Didaktik
Lena lyckeståhl (1) framhäver i sin föreläsning om didaktiskt material att det är i ett sammanhang som alla lär och utforskar tillsammans. Det är viktigt att ha ett syfte med materialet och att man som pedagog ska utgå från frågorna vad, hur och varför. Lena förklarar att didaktik är läran om undervisningsmetod och att det handlar om undervisningens innehåll och form.
Lena pratade om dessa viktiga didaktiska frågeställningar:

  • Vad ska undervisningen innehålla?
  • Hur ska detta göras tillgängligt?
  • Varför ska man lära?
  • Vem är det som ska lära?
  • När ska man lära?
  • Med vem ska man lära?
  • Var ska man lära
  • Vem bestämmer lärandet?

Didaktiskt material

 
Efter att Lena hade en föreläsning om didaktik hade Lena lånat lite olika material från några förskolor som hon hade tagit med för att inspirera oss inför vårat skapande utav vårat egna didaktiskt material. Innan Lenas föreläsning om didaktik hade jag lite kunskaper om det på grund av att jag inte hade fått det tydligt för mig vad det är. Men Lena förklarade begreppet och dess innebörd på ett väldigt bra sätt som gjorde att jag direkt förstod innebörden, det var då självklart för mig att didaktik var det som hon förklarade det.

Vi fick välja en låda med ett nummer på och jag samt Veronica valde siffran 6. I den lådan var det språk-kort eller bilder med olika motiv som tex. Glass, båt, tand, troll och fot.
Under tiden som vi satt och testade materialet skulle vi fundera på vad man kunde göra med det och hur det kunde utvecklas. Vi kom på att man kunde sätta samman två bilder till ett ord, berätta sagor utifrån korten, rimma, diskutera orden och barnens erfarenheter kring bilderna, ett barn börjar berätta en saga och sedan fortsätter de andra och man kan även utveckla det till ett tema kring lek med språket, ord , rim, sånger samt att man även kan göra det till ett äventyrsuppdrag som exempelvis att Pippi skriver brev och i de breven ska barnen klara uppdrag som tex. Att Pippi har inget namn, hon har tappat bort sina bokstäver och barnen får hjälpa Pippi att hitta alla ord med hjälp utav ledtrådar.







 






 












 

 
 

 






















1. Lena Lyckeståhl, didaktik och didaktiska material Campus Varberg, 2015-03-31
 


Inga kommentarer: