Bild
Vid två heldagar under olika tillfällen med Mats Andersson har vi vid första tillfället haft materialkännedom och bildgrammatik då vi fick testa på att experimentera med bilder, tryck på olika sorters papper och olika slags pennor på olika sorters papper.
Under andra tillfället fick vi tillverka papier mache´ och tillverka saker utav papier mache´. Det är viktigt att som pedagog ha kunskaper , erfarenheter och inneha materialkännedom inför kommande yrkesroll. Inom förskolläraryrket är det väldigt viktigt att kunna och veta vilka material som fungerar bra ihop och vilka material som fungerar mindre bra ihop vid olika estetiska lärprocesser. Vid ett tillfälle har vi fått hålla oss inom en viss ram i valet utav material. Vid ett annat tillfälle har vi fått skapa helt fritt och då hade vi inga ramar men då blev det att jag själv blev begränsad och hindrad i den estetiska lärprocessen. Jag blev helt nollställd när Mats hade plockat fram massa material och han sa nu får ni skapa fritt. Under det fria passet fick vi experimentera med olika sorters material och då har jag fått se vilka material som gillar varandra och vilka som inte gillar varandra.
Kursmål som berörs:
• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
Referenser
1 Mats Andersson, Workshop i bild, Högskolan i Borås på Campus Varberg, 2015-02-13
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar