fredag 22 maj 2015


Medierat lärande

När jag fick höra ordet medierat lärande första gången hade jag inte en aning om vad ordet hade för innebörd. Efter att vi hade haft en föreläsning med Gunilla Fihn (1) bringade innebörden utav ordet mer klarhet. Medierat lärande innebär att man exempelvis använder sig utav drama i en handling i det reella, man prövar, studerar (sig, andra och sammanhanget.) Man åskådliggör för att kommunicera och skapa mening i, om, genom, med och också för att vi ska få en bättre värld. Medierat lärande innebär alltså att man arbetar meningsskapande  med hjälp av både analoga och digitala medier.

När man har inhämtat kunskap från olika medier exempelvis och kan berätta för andra i sin omgivning är det ett exempel på att man har kunskap om något, man kan något. Genom att använda den kunskap man har och sedan använda den i en form av gestaltning så att man väver in den kunskap man kan i en form av aktivitet där är också att kunna något. Pedagoger kan på ett medierat lärande och ur pedagogiskt mångfald kombinera en viss fakta som är intressant och gestalta det genom bild. Genom att ha ett genomgående tema exempelvis bild, kan man på ett lustfyllt och medierat lärande förmedla den kunskap man vill till barnen genom bild.
 

 
 
Vid   föreläsningar och workshops har vi fått göra olika drama övningar.

 
Vi fick samarbeta & välja en bok som vi skulle göra utifrån dramaförlopp






 

 
 
 
 
 
Utifrån olika konflikter som vi har varit med om på förskolorna fick vi gestalta händelsen inför de andra, sedan fick man gå  in och byta med någon om man ville ändra händelsen.


 

 


 
Referenser
 1. Gunilla Fihn, Drama 1 campus Varberg, 2015-03-04
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

  
 Referenser
läroplan



Inga kommentarer: