Under en hel dag med Carina Mattsson berättade hon först om arbetet matematikspaning där de börjar med att tillverka en bilbana på ett stort papper som sedan utvecklas till att barnen får ut och leta efter former och mönster på en kyrkogård och sedan konstruerar de en hel stad med massa hus, och saker som finns i deras närmiljö. Där efter visade hon en PowerPoint på hur de arbetade med matematik på deras förskola. För att illustrera vad de arbetar med gällande matematik hade hon med sig en massa roligt material som exempelvis en klocka, matematikböcker, solur och olika matematikuppdrag samt tre olika rör som de använder vid röstning för att det ska vara synligt och konkret för barnen att se vilket val som vann. Hon hade exempelvis med sig en lång halsduk som var i olika färger och då skulle man hitta något och lägga på dess färg. Det fanns också en matematikaktivitet som gick ut på att en skulle lägga sig på en filt också skulle några andra lägga kottar runt hela kroppen och när personen reste sig upp fick man se storleken på kroppen. Det är också ett bra konkret sätt att tydliggöra storleken på olika saker. Genom att synliggöra stora och små föremål eller människor kan man jämföra olika storlekar genom att lägga exempelvis kottar eller glasspinnar runt saker. Det blir ett sätt för barnen att samarbeta, problemlösning och utveckla begreppen mönster, stor och liten. Jag tycker att det var väldigt inspirerande, roligt, kreativt och det var många nya saker som man fick testa på. Jag fick verkligen inspiration till att utveckla matematik på olika sätt. Det är ett roligt sätt att arbeta med matematik i barnens vardag för att det är naturligt och det finns i våran närhet. Jag har aldrig gillat matematik under hela min skolgång men att arbeta med matematik som finns i vardagliga situationer gillar jag skarpt.
| Man tydliggör kroppens form genom att lägga kottar runt. |
| Olika föremål som symboliserar färgen på halsduken |
Eriksson, Christina, Mattsson, Carina & Strömbom, Carina (2004). Matematikspaning: form och mönster. Nämnaren, nr. 1, s. 8-14.
Kursmål som berörs:
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
• förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar