Föreläsning & Workshop med Anna Gunnarsson Navet fysik, kemi & teknik
Vi hade en hel dag med Anna Gunnarsson(1) från Navet i Borås och förmiddagen började med en föreläsning som handlade om didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. Hon förklarade att estetiska lärprocesser som innebär att arbeta på ett sätt som gynnar en kunskapsutveckling där barnet får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till
en helhet. Hon gick också in lite på vad man kan koppla ihop för ord med fysik och kemi och några exempel som hon nämnde var ämnesövergripande, uttryck, reaktion, sammanhang, språk samt analys.
Innan lunch gick hon igenom några experiment som exempelvis fis-saft från drakbertaboken. Efteråt fick vi prova på att göra olika experiment som innefatta teknik bland annat då vi fick tillverka en hängflygare och flipsnurra.
Efter lunchen fick vi testa på att skapa en egen berättelse i olika steg från en början till ett slut. Vi skulle samarbeta antingen två och två eller tre personer. Anna nämnde att det är några saker som är bra att tänka på innan man börjar skapa en berättelse som exempelvis Lagom naturvetenskapliga utmaningar för åldersgruppen, lite kul ska det vara, spännande område för mig och om man ville ha den kopplad till något praktiskt. Sedan berättade hon också att det måste finnas en paus med alltså en mellanhandling som för berättelsen framåt. Vi fick en mall med olika punkter som är beskrivande för berättelsen och fi fick också fylla i ett hinderschema med både bilder och text där man ser berättelsen från början till slut. Jag tyckte att även denna föreläsning/workshop var väldigt inspirerande, roligt och lärorikt. De är saker som man bör kunna om man ska arbeta i förskola eller i förskoleklass. Det som jag kände gav mig mest var att skapa en egen berättelse för jag gillar att skapa sagor utifrån fantasier och det är det som är bra att fantasin inte har några gränser.
1. Anna Gunnarsson, workshop och föreläsning om fysik och kemi Campus Varberg, 2015-03-13
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar