Bilderboken
En förmiddag med Ewa Wahlström som hade en genomgång av bilderböcker, dess uppbyggnad och hon pratade om hur viktigt det var att börja läsa tidigt för barnet, vikten av högläsning för att lyssnaren ska kunna utveckla språket och att barnet ska få uttrycka sig. Hon nämner också hur viktigt det är att läsa böcker från olika kulturer. Hon benämner också att som läsare ska man förklara och vänta lite och att man tillsammans med barnen kommer fram till något, att barnen får återberätta boken. Eva Wahlström[1] berättade att hon tycker att en bilderbok ska kunna bläddras igenom när den läses. Jag tror att tanken bakom detta är att barnen kan komma med frågeställningar genom bokens gång, vilket gör att vi måste bläddra tillbaka för att få bättre förståelse för bokens innehåll eller hitta ett samband. Värdefulla tips som jag tar med mig ifrån Wahlströms föreläsning/workshop är:- Ha mycket vakna sagor!
- Att låta det som händer i stunden hända, planera inte för mycket.
Wahlström gav oss en uppgift där vi fick välja en barnbok med lappar över texten, så att vi skulle skriva text som passade ihop med bilderna. Detta var en aningen svårt, men samtidigt var det roligt, knasigt, det var en övning i hur skriver text till bilder, få kännedom om bilderbokens uppbyggnad och samtidigt väckte detta kreativiteten! Det var många härliga skratt under våran kreativitet.
Kursmål som berörs:
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga,
matematiska och estetiska lärprocesser.
förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar