I termin 6 får man prova på att göra sin VFU i förskoleklass och då får man gå ut i verksamheten och göra 3 fältdagar före VFU perioden. Under de 3 fältdagarna är det tänkt att man ska fundera över sitt didaktiska material, hur, vad och varför och fundera över hur man kan få in sitt didaktiska material i temat som de redan arbetar med i verksamheten. Sedan ska man komma tillbaka ut i verksamheten och göra 2 fältdagar och då för at se hur det didaktiska material använts och används i verksamheten. I termin 6 valde jag att prova på att göra min VFU period v.16-18 samt 5 fältdagar på en skola i en F-klass för att kunna jämföra med hur det är att arbeta på en förskola, få erfarenhet som jag kan ta med mig inför en kommande yrkesroll i F-klass ifall jag vill arbeta i F-klass för då tänker jag att jag kan variera mig.
Mitt syfte med fältdagarna var att lära känna barngruppen och den nya arbetsmiljön på grund av att det var en ny VFU plats som jag skulle göra på ett hel nytt ställe. För mig är det viktigt att lära känna barnen och att barnen får lära känna mig. Det är också viktigt att lära känna den nya arbetsmiljö som man ska vistas i på grund av att det är viktigt att man trivs där man ska arbeta.
Jag visste innan fältdagarna vad de skulle arbeta med för tema. När jag var på fältdagarna funderade jag på mitt didaktiska material och över hur jag skulle kunna få in det i temat. Min handledare ville vänta med att starta temat till jag skulle börja min VFU. Jag blev jätteglad över att få vara med att starta upp ett tema tillsammans med min handledare i barngruppen.
Innan jag hade bestämt mig för vad jag skulle göra för didaktiskt material och ha med mig ut till förskoleklassen hörde jag mig för med min handledare. Jag fick reda på att de skulle utgå från en bok som heter "Vem sänkte båten", barnen bestämde den boken. Vem sänkte båten handlar om 5 djurkompisar, åsnan, grisen, kon, musen och fåret som ska åka över till viken i en båt. Alla djuren går i båten på olika sätt, vem sänkte båten är den stora frågan. Målet med detta tema är att stimulera berättandet och språket.
På en samling tog min handledare fram en påse med stenar och då fick barnen ett antal stenar som de skulle dela upp i två högar, sedan hade de krokodilgapen större än, mindre än som de skulle sätta i mitten av stenhögarna. De skulle lägga krokodilgapet vid den högen med sten som var större än eller mindre än.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar