fredag 22 maj 2015

     
Musik & rytmik


 
Karin visar med hjälp utav tavlan vad en ton är, vad det finns för olika toner och hon förklarar också vad en puls är, en takt är samt vad en rytm är. Puls, takt och rytm är musikens viktigaste byggstenar. Pulsen är musikens hjärtslag, takt är indelning av pulsen i betonade och obetonade slag och rytm är en serie med längre och kortare ljud.



Vid två olika tillfällen har vi haft musik med Karin Lindahl[1], musik och rytmik 1 då hon framhäver att individer lär musik genom hela kroppen, genom upplevelse lär individer med alla sinnen. Hon framhäver också att man kopplar kroppen till sitt lärande och att enskilda individer lär lättare genom kroppen och musiken. Individer kan alltså förmedla sina tankar, uttryck genom kroppen.Vid första tillfället hade vi Musik/Rytmik  då vi fick uttrycka oss till musik med hjälp av kroppen. Karin introducerade de olika tonerna exempelvis, gå not, springnot, kliv not, vila not och X2000 not. Sedan skrev hon på tavlan och förklarade vad en fjärdedelspuls var, åttondelspuls, halvnotspuls, helnot och sextondelspuls.Vi fick även göra rytmikmetoden som innefattade olika övningar i rytm, puls, improvisation  och gehör. Vi fick också utforska våra röster, hur det kan användas som pedagogiskt verktyg och som en färdighet för blivande pedagoger. Mellan de två workshoptillfällena fick vi i  uppgift att förbereda ett musik- och rytmikmoment som vi skulle lära ut till de övriga i gruppen under andra workshopen.
 

Vid de olika musikworkshoparna har vi fått testa att spela gitarr, trummor och xylofon och sedan fick vi spela de olika instrumenten tillsammans samtidigt i olika kanon. Med hjälp utav snöret med fjädrar lekte vi tingelingelinge, tåget far så två personer föreställer lok och konduktör, sedan sjunger man låten, allt eftersom lägger man till en vagn för varje vers så att det bildas ett långt led och v använde ett snöre.
Instrumenten som ligger på vagnen använde sig en i klassen utav vid sitt moment.
 
 
Under andra tillfället med den fantastiska inspirerande Karin Lindahl fick vi fördjupa oss i föregående lektions färdigheter i musik och rytmik.Sedan fick vi utforska vidare på vårat egna skapande av musik och den egna sångrösten, samt lära ut och testa våra förberedda moment till varandra i gruppen. Vi fick testa på olika instrument som trummor, gitarr, ukelele och xylofon. Jag blev så inspirerad utav Karin så jag köpte mig en ukelele inför framtida yrkesroll. Musik är något som alltid hållit mig varmt om hjärtat. Jag har spelat gitarr för många år sedan men jag tänkte att en ukelele är så behändig och ha med sig överallt, både inne och ute. Musik är något som jag blir glad av, det piggar alltid upp. Under musik och rytmik 2 fick var och en som ville genomföra sitt moment som man förberett med de andra. Jag valde att använda mig utav sången en elefant balanserade på en liten spindeltråd, det tyckte han var så intressant så han gick och hämtade en annan elefant och medan sången spelades fick de övriga gå på ett rep som elefanter och de fick även gå baklänges några gånger. För att utveckla detta kan ett barn gå i taget som elefant och sedan hämta ytterligare ett barn så får de in matematiken, de blir talen i ordningsföljd. Genom detta moment får barnen öva sina motoriska färdigheter.
 

Det är två olika sorters trummor som vi har fått testa och spela olika takter på och rytmiksjalarna använde sig en i klassen utav till sin aktivitet. Hon började att berätta en historia samtidigt som hon använde sjalarna. Vi fick bland annat ta varsin sjal och stoppa och knaggla ihop så att det blev en fin ros. Sedan fick några åt gången släppa sin sjal i luften så att de hamnade på varandra och det blev ett fint konstverk.
Några värdefulla tankar att som pedagog ha med sig vid planering utav rytmikstund:

Du som pedagog ska utgå från barnen, situationen hur den är och mina egna förutsättningar.

Använda sig utav det som man redan kan och gillar, men att man även ska försöka att utvecklas i sitt tänkande genom att välja sånger från olika genrer exempelvis barnvisor, rock och jazz och att man även använder sig utav olika sorters musik från olika kulturer.

Det viktigaste är att det blir en rolig stund tillsammans och att pedagogen är närvarande, engagerad och att du tycker om det du gör.

Uppmärksamma och lyssna till varje barn. De vill precis som vuxna synas och bli bekräftade. I rollen som pedagog är det viktigt att visa en uppmuntrande och positiv inställning till barnens insatser.

Ha inte för låånga... musikstunder utan avsluta när det fortfarande är roligt.



Jag har alltid tyckt om musik från barnsben och jag kommer alltid att tycka om det för det är något som jag blir glad utav och ger mig energi. När jag var yngre spelade jag gitarr en kort tid men sedan tröttnade, men under dessa musikworkshopar med Karin inspirerade hon mig och påminde mig om varför det är roligt att spela gitarr. Jag kände att jag ville testa på att spela ett lite mindre smidigare instrument och då blev det ukulele. Under mina VFU perioder har jag vid två tillfällen använt musik i mina moment och då har några barn fått röra sig till musik från olika kulturer med hjälp utav rock ringar och ärtpåsar. Sedan har några barn fått uttrycka sig till musik genom att  rita vad de känner när de hörde Mozart. Sedan ställde jag några frågor efter om vad de hade ritat.

I min kommande yrkesroll är musik något som jag vill utveckla mig själv i och använda mer variationsrikt  i verksamheten än vad det görs i dagens förskolor. Utifrån mina erfarenheter och upplevelser har det bara varit sång, musik, ramsor och dansstop vid olika samlingar som exempelvis fruktstund och innan maten. Jag skulle vilja att det används mer naturligt att man gör det till något tillhörande i vardagen och därför är det bra med en ukulele för den kan man ta med sig överallt som exempelvis utomhus på gården eller varför inte när man är ute och går. Jag upplever att det bara görs det konkreta vanliga musikstunderna i förskolan inte de där variationsrika och nytänkandet vad gäller musiken i vardagen.Cecilia Ferm Thorgersen (2012) framhäver att musik som uttrycksform liksom olika redskap som ärtkuddar, tygstycken och instrument förkroppsligas. Barnen bör få möjlighet att vara aktiva, att finnas, ta för sig, upptäcka och undersöka musik genom handling. När jag hade VFU på ett ställe var det kvalitetsavlösare tre stycken och de hade med sig gitarr och de var i ett rum med ribbstolar och barnen lekte cirkus och de förde in musik i cirkusen som nu ska vi ut på tigerjakt och en elefant balanserade. Dessa typ av musiklekar borde det vara mer av i förskolan. Sven- Erik  Holgersen (2012) framhäver att musiken skapar och bevarar ett gemensamt uppmärksamhetsfokus, och gemensammamusikaliska aktiviteter är inkluderande och bidrar till att skapa en social och kulturell gemenskap. Jag vill göra musiken och ukulelen till ett naturligt och användbart verktyg i förskolans verksamhet. Det borde satsas mer på musiken för genom musik kommunicerar du med kroppen och förmedlar tankar.


 



 Kursmål vi berör:
 
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
 
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
 
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra och utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
 
 
 



[1] Karin Lindahl, musik 1, Campus Varberg 23/1-2015
[1] Karin Lindahl, musik 2, Campus Varberg 2/2-2015


Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur




 
 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 
 



Inga kommentarer: